Beseda s Policií České republiky, Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Fulltextové vyhledávání
Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Beseda s Policií České republiky
Dne 13. 5. 2016 se uskutečnila 1. a 2. vyučovací hodinu v Základní škole v Albrechticích beseda
s Bc. Miroslavem Kolatkem, policistou ČR ze skupiny tisku a prevence, poučoval naši třídu, 9. A , o trestní zodpovědnosti.
Dozvěděli jsme se, jakým způsobem jsou stíhány různé skupiny osob podle věku. Například nezletilí (0-15 let) nemají trestní zodpovědnost, v případě překročení zákona se jejich trest vykonává například v podobě dohledu probačního úředníka. Mladiství (15-18 let) mají sníženou trestní zodpovědnost, takže trest v podobě vězení či pokuty se zkracuje o polovinu. To však neplatí, pokud se jedná o násilnou trestnou činnost, ta se sice také zkracuje, ale o podstatně menší část. Dospělí (18 a více let) mají plnou trestní zodpovědnost, tudíž všechny tresty jim uložené se nijak nezkracují a například pokuty musí uhradit v plné míře.
Jak se žáci dozvěděli, jsou dvě skupiny překročení zákona - přestupek a trestní činnost. Přestupek se bere v případě, že je zákon překročen jen v malé míře. Například krádeže do 5 000,- Kč se započítávají pouze jako přestupek, pokud však pachatel nevyvine násilí. Přestupky se řeší před přestupkovou komisí, popřípadě je může policista vyřešit hned na místě, například může uložit trest v podobě pokuty. Trestní činnost je pak závažné překročení zákona, například krádeže nad 5 000,- Kč nebo násilná trestná činnost. Tato trestná činnost se zapisuje do trestního rejstříku a tresty posuzují soudy. Typy trestů jsou např. odnětí svobody, pokuta, obecně prospěšné práce i zákaz činnosti.
Žáci ocenili názorné ukázky toho, jak vypadá přestupek a případ, kdy překročení zákona vypadá jako přestupek, ale ve skutečnosti je klasifikován jako trestná činnost. Také ocenili příběhy ze služby pana Kolátka, které se mu doopravdy staly.
Na závěr byl puštěn film Na hraně o manipulátorství, který bych klasifikovala jako naučný a zajímavý.
V rámci celé besedy si žáci některé znalosti, které už věděli, zopakovali a popřípadě je doplnili o další užitečné informace.
Dne 13. 5. 2016 se uskutečnila 1. a 2. vyučovací hodinu v Základní škole v Albrechticích beseda
s Bc. Miroslavem Kolatkem, policistou ČR ze skupiny tisku a prevence, poučoval naši třídu, 9. A , o trestní zodpovědnosti.
Dozvěděli jsme se, jakým způsobem jsou stíhány různé skupiny osob podle věku. Například nezletilí (0-15 let) nemají trestní zodpovědnost, v případě překročení zákona se jejich trest vykonává například v podobě dohledu probačního úředníka. Mladiství (15-18 let) mají sníženou trestní zodpovědnost, takže trest v podobě vězení či pokuty se zkracuje o polovinu. To však neplatí, pokud se jedná o násilnou trestnou činnost, ta se sice také zkracuje, ale o podstatně menší část. Dospělí (18 a více let) mají plnou trestní zodpovědnost, tudíž všechny tresty jim uložené se nijak nezkracují a například pokuty musí uhradit v plné míře.
Jak se žáci dozvěděli, jsou dvě skupiny překročení zákona - přestupek a trestní činnost. Přestupek se bere v případě, že je zákon překročen jen v malé míře. Například krádeže do 5 000,- Kč se započítávají pouze jako přestupek, pokud však pachatel nevyvine násilí. Přestupky se řeší před přestupkovou komisí, popřípadě je může policista vyřešit hned na místě, například může uložit trest v podobě pokuty. Trestní činnost je pak závažné překročení zákona, například krádeže nad 5 000,- Kč nebo násilná trestná činnost. Tato trestná činnost se zapisuje do trestního rejstříku a tresty posuzují soudy. Typy trestů jsou např. odnětí svobody, pokuta, obecně prospěšné práce i zákaz činnosti.
Žáci ocenili názorné ukázky toho, jak vypadá přestupek a případ, kdy překročení zákona vypadá jako přestupek, ale ve skutečnosti je klasifikován jako trestná činnost. Také ocenili příběhy ze služby pana Kolátka, které se mu doopravdy staly.
Na závěr byl puštěn film Na hraně o manipulátorství, který bych klasifikovala jako naučný a zajímavý.
V rámci celé besedy si žáci některé znalosti, které už věděli, zopakovali a popřípadě je doplnili o další užitečné informace.
Za 9. třídu Klára Dujavová, Táňa Pawerová