Kdo je debrujár, Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Fulltextové vyhledávání
Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Kdo je debrujár

Na naší škole působí již sedmým rokem kluby malých debrujárů.
1) Historie vzniku
Hnutí malých debrujárů pochází z Kanady a Francie, kde vzniklo jako reakce na potřeby zvýšit zájem dětí o přírodovědné a technické předměty.
Slovo debrujár je francouzského původu, vzniklo ze slov "débrouillards" šikovný a "se débrouiller" objevovat, umět si poradit.
Debrujár si ví vždy rady.
Asociace malých debrujárů ČR (AMD ČR) byla založena 22. 9. 1992. Maskotem je žabák Beppo.
2) Kdo jsou debrujáři
Jedná se o chlapce a děvčata a jejich starší kamarády, rodiče, učitele a další zájemce o vědu a techniku, kteří stále něco objevují, vymýšlejí a experimentují.
Zájemci jsou seznamováni se zajímavými pokusy, které si mohou sami vyzkoušet. Věda se stává zábavou i poučením.
K pokusům nejsou zapotřebí složité přístroje, stačí běžný materiál, který je v každé domácnosti nebo se dá koupit v nejbližší prodejně.
3) Filozofie malých debrujárů "věda" hrou
Zábavným způsobem odmystifikovat vědu.
Pokusy jsou rozmanité a velmi jednoduché a upevňují smysl pro spolupráci, kritiku, rozvíjejí intelektuální schopnosti.
Činnost malých debrujárů vede k tomu, aby děti samy experimentovaly a objevovaly odpovědi na otázky, které je zajímají. Pokusy pomáhají dětem formulovat problémy, navrhnout řešení a své nápady ověřovat v praxi. Kromě poznávacího charakteru mají pokusy i zábavný charakter,
je v nich vždy něco překvapivého nebo neočekávaného, proto mají silný emotivní a motivační náboj.
Pět principů, které hlavně debrujárství rozvíjí:
1. dovolovat samostatný rozvoj dítěte
2. předkládat dítěti zábavné činnosti, které stimulují a probouzejí jeho zájem o vědu
3. využívat otevřenost dítěte k vědeckým jevům, se kterými se denně potkává
4. rozvíjet zvídavost a smysl pro zodpovědnost dítěte
5. být návazné na úroveň rodinnou, školskou a sociální