Kdo je debrujár, Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Fulltextové vyhledávání
Základní škola a Mateřská škola Albrechtice
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Školní 20, 735 43 Albrechtice
Telefonní čísla:
596 428 447
773 240 460
Více informací
Kdo je debrujár
ASOCIACE MALÝCH DEBRUJÁRŮ ČESKÉ REPUBLIKYNa naší škole působí již sedmým rokem kluby malých debrujárů.
1) Historie vzniku
Hnutí malých debrujárů pochází z Kanady a Francie, kde vzniklo jako reakce na potřeby zvýšit zájem dětí o přírodovědné a technické předměty.
Slovo debrujár je francouzského původu, vzniklo ze slov "débrouillards" šikovný a "se débrouiller" objevovat, umět si poradit.
Debrujár si ví vždy rady.
Asociace malých debrujárů ČR (AMD ČR) byla založena 22. 9. 1992. Maskotem je žabák Beppo.
2) Kdo jsou debrujáři
Jedná se o chlapce a děvčata a jejich starší kamarády, rodiče, učitele a další zájemce o vědu a techniku, kteří stále něco objevují, vymýšlejí a experimentují.
Zájemci jsou seznamováni se zajímavými pokusy, které si mohou sami vyzkoušet. Věda se stává zábavou i poučením.
K pokusům nejsou zapotřebí složité přístroje, stačí běžný materiál, který je v každé domácnosti nebo se dá koupit v nejbližší prodejně.
3) Filozofie malých debrujárů "věda" hrou
Zábavným způsobem odmystifikovat vědu.
Pokusy jsou rozmanité a velmi jednoduché a upevňují smysl pro spolupráci, kritiku, rozvíjejí intelektuální schopnosti.
Činnost malých debrujárů vede k tomu, aby děti samy experimentovaly a objevovaly odpovědi na otázky, které je zajímají. Pokusy pomáhají dětem formulovat problémy, navrhnout řešení a své nápady ověřovat v praxi. Kromě poznávacího charakteru mají pokusy i zábavný charakter,
je v nich vždy něco překvapivého nebo neočekávaného, proto mají silný emotivní a motivační náboj.
Pět principů, které hlavně debrujárství rozvíjí:
1. dovolovat samostatný rozvoj dítěte
2. předkládat dítěti zábavné činnosti, které stimulují a probouzejí jeho zájem o vědu
3. využívat otevřenost dítěte k vědeckým jevům, se kterými se denně potkává
4. rozvíjet zvídavost a smysl pro zodpovědnost dítěte
5. být návazné na úroveň rodinnou, školskou a sociální